Dit is de plek waar ik mijn gedachten laat gaan over wat anderen geschreven hebben. Voor mijn eigen werk klik op: Dichtsels van Jan Lubbelinkhof

woensdag 2 februari 2011

Belangrijke vooroorlogse films

Vanavond had ik het op twitter over oude films en beloofde diegene een lijst te maken met films die de geschiedenis hebben verandert c.q. prachtige kunstfilms. Mijn lijstje wordt te lang om te twitteren dus doe ik het maar zo, bovendien een aardig geheugensteuntje voor mezelf.
De lijst is absoluut niet volledig dus ik zl hier nog vaak terugkomen om films bij te voegen.


DUITS EXPRESSIONISME:
Murnau – Nosferatu, eine symphonie des grauens
Murnau – Der letzte Mann
Murnau – Sunrise
Murnau - Tabu
Fritz Lang – Metropolis
Fritz Lang – Dr Mabuse der Spieler
Robert Wiene - Das cabinet des Dr Caligari
Lubitsch – Die Bergkatze
VROEGE DUITSE CINEMA
Pabst – Die Büchse der Pandora
Von Sternberg – Der Blaue Engel
VROEGE RUSSISCHE CINEMA
Sergej Eisenstein – Pantserkruiser Potjomkim
Sergej Eisenstein – Alexander Nevski
Sergej Eisenstein – Oktjabr
Wertov – de man met de camera