Dit is de plek waar ik mijn gedachten laat gaan over wat anderen geschreven hebben. Voor mijn eigen werk klik op: Dichtsels van Jan Lubbelinkhof

woensdag 26 januari 2011

Carlos Ruiz Zafon – Gaudi in Manhattan

Lag al lang op tafel, dun boekje, wachtend op een gelegenheid. Vandaag dus de dag, weten dat ik een tijd in een wachtkamer moet doorbrengen dus Zafon mee. Ik heb genoten van de Schaduw van de wind en was dus heel benieuwd. Ik moet zeggen, was niet teleurgesteld maar het was wel erg kort. 16 bladzijden tekst en 17 bladzijden illustraties. 10 minuten leesplezier maar dan wel heel veel leesplezier. Het boek gaat over de straatarme architectuurstudent Miranda. Hij vereert Gaudi als een God. Als hij de gelegenheid krijgt om voor Gaudi te werken grijpt hij die kans met beide handen aan. Hij moet mee naar New York waar Gaudi een opdracht kan krijgen waarmee hij genoeg kan verdienen om de Sagrada Familia af te bouwen. Dan krijgt het werkje een magisch-realistische wending die ik niet zal verkloppen want het verhaaltje is al zo kort. Ik heb genoten. Mooie zinnen, boeiende wending en prachtige illustratie. Een aanrader om cadeau te doen of te krijgen.
Kerncitaat: ”om het werk Gods te doen is soms de hand van de duivel nodig”